Performans Yönetimi Nedir?
Performans yönetimi, şirketin kaynakları, finansal yapısı, çalışanları gibi şirket bileşenlerinin tümünden hep daha iyi bir sonuç elde etmek için kullanılan araçlardan biridir. Performans yönetiminin amacı ise çalışanların motivasyonlarının ve becerilerinin geliştirilmesi, işe olan aidiyet ve sorumluluk duygusunun güçlendirilmesi ve buna bağlı olarak şirketin etkinlik ve başarısının artırılmasıdır.Daha kapsamlı ele alacak olursak performans yönetimi üç ana başlık altında sıralanabilir:
- Yönetsel amaçlar: Ücretlendirme, terfi, transfer, işten çıkarma
- Geliştirmeye yönelik amaçlar: Kariyer planlama, eğitim, geliştirme, rehberlik, danışmanlık
- Araştırmaya yönelik amaçlar: İş tatmini, motivasyon, hedeflerin saptanması
Bu amaçlar kapsamında performans yönetiminin ana dallarından birini çalışan performansını değerlendirme oluşturur.
Kurumsal Performans Yönetimi Nedir?
Kurumsal performans yönetimi, bir kurumun performansının yönetilmesini, izlenmesini ortaya koymak için oluşturulan tüm sistemlerin ve metriklerin bütünüdür. Kurum performansına dair tüm süreçleri ve teknolojik araçları bu sistemin içerisine dahil etmek mümkündür. Bu sistemin başarılı işlemesi için bütünsel bir planlama ve kullanıcı dostu bir İK Platformu gerekmektedir.
Performans yönetiminin metriklerinin, periyotlarının belirlenmesi, değerlendirmenin sağlanacağı kriterlerin ele alınması, bu kriterlere bağlı olarak ölçütlerin hazırlanması sistemin temelini oluşturan adımlardır. Sistemin temeli kurgulandıktan sonra bu sistemin nasıl işleyeceği ve çalışanlarla nasıl paylaşılacağı organize edilmelidir. Çalışanlar bu sistemi açık ve net bir şekilde kavramaları oldukça önemlidir. Aynı zamanda üst düzey yöneticilerden tüm çalışanlara kadar herkesin bu sistemden beklentisini öğrenmek ve bu doğrultuda iyileştirmeler yapmak da sistemi zenginleştirecektir.
Performans yönetimi ve performans değerlendirme ilişkisi
Performans Yönetimi: çalışanları bireysel olarak değil, bir ekip olarak ele alır. Birey performansının yanında tüm ekibin performansını da ele alan devamlı bir süreçtir. Yıl içerisinde bir ya da birkaç defa yapılan, sınırlı bir incelemeye dayandırılmaz. Belli hedef ve amaçların gerçekleştirilmesiyle sonuçlanmaz. Süreklidir ve performansın hep daha iyiye taşınmasına odaklanır. Daha açık bir ifadeyle, performans değerlendirme ve performans yönetimini karşılaştıralım:
Performans Yönetimi | Performans Değerlendirme |
Yöneticiler tarafından yürütülür | Genelde İK departmanı tarafından yürütülür |
Kapsamlı bir değerlendirmeyi gerektirir | Dikey bir değerlendirme yapılır |
Sürekli devam eden bir süreçtir | Genelde yılda bir ya da iki kez yapılır |
Şirket başarısı ve performansına odaklanır | Bireysel iyileştirme ve başarıya odaklanır |
Ücretlendirmeyle bağı yoktur | Genellikle ücretle bağlantılıdır |
Değerlendirme notu yaygın değildir | Değerlendirme notu sıklıkla kullanılır |
Esnek bir süreçtir | Tek parçalık bir sistemdir |
Tekrar belirtmek gerekirse performans yönetimi, performans değerlendirmeyi de kapsayan geniş bir yönetim sürecidir. Sadece performans değerlendirme yaparak, performans yönetim sürecinin uygulandığını söylemek yanlış olacaktır. Performans değerlendirme bu yönetim sürecinin sadece küçük bir parçasıdır. Bu süreç içerisinde sadece performans değerlendirme sürecini gerçekleştirmek başarıdan çok başarısızlığa sebep olur. Çünkü gerçek ve doğru bir performans yönetimi en başta çalışan ve yönetici arasında kurulacak sürekli ve doğru bir iletişime dayanır. Hedef ve amaçların, beklenti ve sonuçların birlikte belirlendiği bir ortaklaşmadır.